Aparente contradictii
In ciuda declaratiilor cat se poate de clare, care sustin divinitatea lui Isus si egalitatea Sa cu Dumnezeu Tatal, intalnim totusi pasaje care cer o explicatie. Un astfel de exemplu il intalnim, fara indoiala, in cel mai iubit si mai bine cunoscut text din Biblie, Ioan 3,16: „Fiindca atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, ca a dat pe singurul Lui Fiu nascut [zamislit] ” (trad. KJV) Problema este: cum spune textul ca Isus a fost „nascut”, daca este vesnic? L-a nascut cineva, ca pe noi ceilalti?
Expresia „singurul nascut [zamislit]” este, in limba greaca, un singur cuvant, monogenes, care apare de nouă ori in Noul Testament, cinci dintre aceste referinte aplicandu-se la Isus, toate in scrierile lui Ioan (Ioan 1,14.18; 3,16.18; 1 Ioan 4,9). Este semnificativ faptul ca toate cele cinci referinte apar in scrierile acelui autor care, inca de la inceputul Evangheliei sale, cauta sa stabileasca divinitatea lui Isus Hristos. Intr-adevar, el incepe subliniind chiar acest aspect. „La inceput era Cuvantul si Cuvantul era cu Dumnezeu si Cuvantul era Dumnezeu” (Ioan 1,1). Ar fi de neconceput ca acest scriitor iudaic sa atribuie titlul de Divinitate cuiva pe care-l considera a nu fi decat o fiinta creata.
4. In fiecare dintre pasajele urmatoare, cuvantul monogenes se refera la altcineva decat Isus. Dacă nu esti familiarizat cu limba greaca, poti ghici din traducere unde apare cuvantul. Ce crezi ca inseamna?
Luca 7,11-15 ____________________________________________________
Luca 8,41.42 ____________________________________________________
Luca 9,38 ______________________________________________________
Baiatul din Nain, care murise, este descris ca „singurul fiu” („singurul fiu al mamei lui”). Aici nu se pune deloc accentul pe ideea de nascut, ci, mai degraba, pe unicitate, unul singur de acel fel. Acelasi lucru este adevarat si in cazul fiicei lui Iair – ea era „singura lui … fiica”, monogenes al acelui om, singurul sau copil; in acest sens, ea era unica. Aceeasi idee este subliniata si in Luca 9,38.
Majoritatea cercetatorilor sustin ideea ca, din punct de vedere lingvistic, monogenes nu asaza accentul pe ideea de nastere sau zamislire, ci mai degraba pe cea de unicitate, unul singur de un anumit fel. Cum ne ajuta ideea aceasta sa intelegem mai bine marele sacrificiu făcut pentru noi la Cruce?