Cum s-au petrecut lucrurile (Matei 27,45,46)
Evangheliile acorda foarte mult spatiu ultimei saptamani din viata lui
Isus. In Matei, aceasta ocupa o treime din carte. In Marcu, mai mult de o
treime. Un sfert din Evanghelia lui Luca si o jumatate din cea a lui Ioan ii
sunt dedicate. In mod evident, in centrul atentiei se afla patimile, moartea
si invierea lui Isus. Evangheliile nu sunt biografii, ci ele trebuie sa fie privite,
mai degraba, ca niste rezumate ale semnificatiei mortii lui Isus.
3. Retraieste teribilele evenimente ale patimilor recitind pasajele urmatoare:
Matei 27,27-31; 45-54; Marcu 15,21-32; Ioan 19,28-30. Cum te simti,
retraindu-le? Care este simtamantul care te copleseste si de ce?
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Niciunul dintre noi nu va putea pretinde vreodata ca a inteles sem nificatia
deplina a mortii lui Isus sau circumstantele care au insotit-o. Insa
ceea ce reiese clar este ca rolul jucat de cei care au fost prezenti in mod
fizic si activ (fie in timpul procesului Sau, fie la cruce) a fost, din punct de
vedere teologic, incidental, in ceea ce a tinut de identitatea nationala sau
etnica. A-i acuza pe evreii sau pe italienii de astazi de implicarea directa a
unora dintre stramosii lor in moartea lui Isus este o absurditate teologica,
o atitudine cu totul contrara insasi esentei religiei biblice. Vinovatia
individuala a celor implicati in moartea Sa ramane o chestiune intre ei
si Dumnezeu. In loc sa indreptam catre ei degetul acuzator, poate ca ar
trebui sa ne intrebam: Noi ce am fi facut in locul lor, daca am fi fost acolo?
Si, intr-un anumit sens, chiar am fost!
4. Citeste Matei 26,38. Ce a apasat atat de greu asupra Mantuitorului, in
aceasta agonie zdrobitoare? Cum a reusit sa supravietuiasca unui astfel
de chin? (vezi Luca 22,43)
______________________________________________________________
„Hotararea fiind luata, El Se prabusi ca mort la pamant (acolo, in
gradina)” (Hristos, Lumina lumii, pag. 693). Aceasta inseamna ca, desi
mai tarziu a fost ucis de mainile romanilor, lovitura de moarte venise deja,
mult mai devreme, data de o singura mana uriasa, colectiva, a noastra a
tuturor. Cum te simti, stiind ca vina ta a provocat moartea lui Isus? Cum
ar trebui sa raspunzi acestui simtamant?