5. Care este ideea centrala in aceste pasaje? (1 Cor. 2,2; 15,3; Gal. 6,14)
Scriitorii Noului Testament au folosit o varietate de metafore, de
imagini si de tablouri, in incercarea lor de a exprima lucrarea mantuitoare
a lui Dumnezeu prin Hristos. In acest studiu (si in cel de miercuri), vom
prezenta cateva dintre acestea:
1. Conceptul sacrificiului, al jertfei inlocuitoare: Efeseni 5,2. Hristos „S-a
dat pe Sine pentru noi, ca un prinos [prosphoran] si ca o jertfa [thusian] de
bun miros lui Dumnezeu”. Evrei 9,26: El a venit „ca sa stearga pacatul prin
jertfa [thusias] Sa”. Evrei 10,14: Printr-o „singura jertfa [prosphorai], El a
facut desavarsiti pentru totdeauna pe cei ce sunt sfintiti”.
In toate aceste pasaje se transmite ideea unei morti vicariante, in locul
nostru, ca substitut al nostru. Suferinta vicarianta (inlocuitoare – nt. trad.)
este suferinta indurata de o persoana in locul alteia. In 1 Corinteni 15,3,
Pavel spune ca „Hristos a murit pentru pacatele noastre”; Romani 5,8
spune ca „pe cand eram noi inca pacatosi, Hristos a murit pentru noi”; si
1 Petru 2,24 spune ca Hristos „a purtat pacatele noastre in trupul Sau, pe
lemn”.
2. Conceptul rascumpararii: Cuvantul rascumparare deriva din termenul
grecesc lutron; ideea de baza exprimata de el este aceea de a plati pentru
a elibera ceva. In limba greaca clasica, termenul era folosit adesea in
legatura cu rascumpararea sclavilor si a prizonierilor de razboi. Scriitorii
scrierilor sacre au imprumutat conceptul si l-au folosit in slujba unei teme
mai marete: Matei 20,28 (compara cu Marcu 10,45): Isus a venit „sa-Si
dea viata ca rascumparare [lutron] pentru multi”. (Aici „multi” inseamna
„toti”.)
Familia de cuvinte din care provine lutron scoate in evidenta natura
inlocuitoare a jertfei Domnului Hristos. El Si-a dat viata pentru noi. Timpul
verbului a dat, in limba originala, greaca, arata catre un eveniment
specific, bine determinat in timp – catre moartea lui Isus pe cruce. Conceptul
de baza aici este acela ca noi eram robi ai pacatului, condamnati
la moarte vesnica si incapabili sa ne eliberam singuri; dar Isus a venit ca
rascumparare a noastra, ca lutron pentru noi.
Gandeste-te la propriile greseli, la lucruri despre care stiai ca sunt gresite
si pe care, totusi, le-ai infaptuit. Ce inseamna pentru tine sa stii ca altcineva,
Isus, cineva nevinovat, a primit pedeapsa care ar fi trebuit sa fie a ta, pentru
ceea ce ai facut?

Cursuri pentru sănătate spirituală pe SOLASCRIPTURA.RO