Rugăciunea Domnului pentru unitate
Studiul VIII – Trimestrul III
Luni , 18 august 2014
Se întâmpla într-o joi seara. Domnul Isus şi ucenicii au luat Sfânta Cină, apoi au pornit împreună spre Muntele Măslinilor. Pe drumul către Ghetsimani, Isus S-a oprit şi S-a rugat pentru El, pentru ucenici şi pentru toţi cei care aveau să creadă mai târziu în El, prin propovăduirea lor. Cu toate că Îl despărţeau de cruce numai câteva ore, gândurile Lui S-au îndreptat spre urmaşii Săi. Faptul că Mântuitorul S-a rugat pentru fiecare dintre noi, cei care credem în El, este deosebit de încurajator.
2. Citeşte Ioan 17 (cea mai lungă rugăciune de mijlocire consemnată în Biblie). Care a fost cererea cea mai importantă pe care I-a adresat-o Domnul Isus Tatălui în privinţa credincioşilor? Vezi versetele 21-23.
Ioan 17
1. După ce a vorbit astfel, Isus a ridicat ochii spre cer şi a zis: „Tată, a sosit ceasul! Proslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul Tău să Te proslăvească pe Tine, 2. după cum I-ai dat putere peste orice făptură, ca să dea viaţa veşnică tuturor acelora pe care I i-ai dat Tu. 3. Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu. 4. Eu Te-am proslăvit pe pământ, am sfârşit lucrarea pe care Mi-ai dat-o s-o fac. 5. Şi acum, Tată, proslăveşte-Mă la Tine însuţi cu slava pe care o aveam la Tine, înainte de a fi lumea. 6. Am făcut cunoscut Numele Tău oamenilor pe care Mi i-ai dat din lume. Ai Tăi erau, şi Tu Mi i-ai dat; şi ei au păzit Cuvântul Tău. 7. Acum au cunoscut că tot ce Mi-ai dat Tu vine de la Tine. 8. Căci le-am dat cuvintele pe care Mi le-ai dat Tu. Ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit şi au crezut că Tu M-ai trimis. 9. Pentru ei Mă rog. Nu Mă rog pentru lume, ci pentru aceia pe care Mi i-ai dat Tu; pentru că sunt ai Tăi: – 10. tot ce este al Meu este al Tău, şi ce este al Tău este al Meu – şi Eu sunt proslăvit în ei. 11. Eu nu mai sunt în lume, dar ei sunt în lume, şi Eu vin la Tine. Sfinte Tată, păzeşte, în Numele Tău, pe aceia pe care Mi i-ai dat, pentru ca ei să fie una, cum suntem şi Noi. 12. Când eram cu ei în lume, îi păzeam Eu, în Numele Tău. Eu am păzit pe aceia pe care Mi i-ai dat; şi niciunul din ei n-a pierit, afară de fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura. 13. Dar acum, Eu vin la Tine; şi spun aceste lucruri, pe când sunt încă în lume, pentru ca să aibă în ei bucuria Mea deplină. 14. Le-am dat Cuvântul Tău; şi lumea i-a urât, pentru că ei nu sunt din lume, după cum Eu nu sunt din lume. 15. Nu Te rog să-i iei din lume, ci să-i păzeşti de cel rău. 16. Ei nu sunt din lume, după cum nici Eu nu sunt din lume. 17. Sfinţeşte-i prin adevărul Tău: Cuvântul Tău este adevărul. 18. Cum M-ai trimis Tu pe Mine în lume, aşa i-am trimis şi Eu pe ei în lume. 19. Şi Eu însumi Mă sfinţesc pentru ei, ca şi ei să fie sfinţiţi prin adevăr. 20. Şi Mă rog nu numai pentru ei, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine prin cuvântul lor. 21. Mă rog ca toţi să fie una, cum Tu, Tată, eşti în Mine, şi Eu în Tine; ca şi ei să fie una în Noi, pentru ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis. 22. Eu le-am dat slava pe care Mi-ai dat-o Tu, pentru ca ei să fie una, cum şi Noi suntem una – 23. Eu în ei, şi Tu în Mine – pentru ca ei să fie în chip desăvârşit una, ca să cunoască lumea că Tu M-ai trimis şi că i-ai iubit cum M-ai iubit pe Mine. 24. Tată, vreau ca acolo unde sunt Eu, să fie împreună cu Mine şi aceia pe care Mi i-ai dat Tu, ca să vadă slava Mea, slavă pe care Mi-ai dat-o Tu; fiindcă Tu M-ai iubit înainte de întemeierea lumii. 25. Neprihănitule Tată, lumea nu Te-a cunoscut; dar Eu Te-am cunoscut, şi aceştia au cunoscut că Tu M-ai trimis. 26. Eu le-am făcut cunoscut Numele Tău şi li-l voi mai face cunoscut, pentru ca dragostea cu care M-ai iubit Tu să fie în ei, şi Eu să fiu în ei.”Unitatea este un element vital pentru existenţa bisericii. Ea este atât de importantă, încât Domnul Hristos Îşi exprimă de patru ori dorinţa ca urmaşii Săi să fie una (Ioan 17:11,21-23). În acel ultim ceas din viaţa Sa pe pământ, El ar fi putut să amintească în rugăciune multe alte lucruri foarte importante şi necesare, dar a ales să insiste asupra unităţii bisericii, ştiind că pericolul cel mai mare cu care urma să se confrunte ea avea să fie spiritul de rivalitate şi de dezbinare.
Remarcăm totuşi că El nu Se roagă pentru uniformitate, ci mai degrabă pentru o coeziune asemănătoare celei existente între El şi Tatăl. El şi Tatăl sunt două persoane distincte, cu roluri diferite, dar sunt una în natură şi în scopuri. Tot la fel şi noi, deşi suntem diferiţi ca temperament, pregătire, capacităţi şi roluri, trebuie să fim una în Isus Hristos. Unitatea aceasta nu apare însă de la sine, ci este rodul acceptării depline a lui Hristos ca Domn în viaţa noastră, a supunerii faţă de voia Sa, astfel încât El să ne modeleze caracterul.
Pe de altă parte, unitatea nu constituie un scop în sine. Ea dovedeşte că Hristos este Mântuitorul trimis de Tatăl. Armonia şi unirea dintre oameni cu firi diferite este cea mai concludentă dovadă că Dumnezeu L-a trimis pe Fiul Său ca să-i mântuiască pe păcătoşi. Este mărturia incontestabilă a puterii mântuitoare şi înnoitoare a lui Hristos. Iar noi avem privilegiul de a aduce această mărturie.
De multe ori unitatea bisericii este ameninţată din cauza egoismului unor oameni. Ce putem face personal pentru a nu pune în pericol armonia dintre noi?
*
*****
STUDIUL BIBLIEI LA RÂND TRIMESTRUL III
Daniel 4
1. „Nebucadneţar, împăratul, către toate popoarele, neamurile, oamenii de toate limbile care locuiesc pe tot pământul: Să aveţi multă pace! 2. Am găsit cu cale să fac cunoscut semnele şi minunile pe care le-a făcut Dumnezeul cel Preaînalt faţă de mine. 3. Cât de mari sunt semnele Lui şi cât de puternice sunt minunile Lui! Împărăţia Lui este o împărăţie veşnică, şi stăpânirea Lui dăinuie din neam în neam! 4. Eu, Nebucadneţar, trăiam liniştit în casa mea şi fericit în palatul meu. 5. Am visat un vis care m-a înspăimântat; gândurile de care eram urmărit în patul meu şi vedeniile duhului meu mă umpleau de groază. 6. Am poruncit atunci să aducă înaintea mea pe toţi înţelepţii Babilonului ca să-mi tâlcuiască visul. 7. Îndată au venit vrăjitorii, cititorii în stele, haldeii şi ghicitorii. Le-am spus visul, şi nu mi l-au putut tâlcui. 8. La urmă de tot, s-a înfăţişat înaintea mea Daniel, numit Beltşaţar, după numele dumnezeului meu, şi care are în el duhul dumnezeilor celor sfinţi. I-am spus visul şi am zis: 9. „Beltşaţare, căpetenia vrăjitorilor, ştiu că ai în tine duhul dumnezeilor sfinţi şi că pentru tine nicio taină nu este grea; deci tâlcuieşte-mi vedeniile pe care le-am avut în vis. 10. Iată vedeniile care mi-au trecut prin cap când eram în pat. Mă uitam şi iată că în mijlocul pământului era un copac foarte înalt. 11. Copacul acesta s-a făcut mare şi puternic, vârful lui se înălţa până la ceruri şi se vedea de la marginile întregului pământ. 12. Frunza lui era frumoasă şi avea roade multe; în el se găsea hrană pentru toţi; fiarele câmpului se adăposteau sub umbra lui, păsările cerului îşi făceau cuibul în ramurile lui şi orice făptură vie se hrănea din el. 13. În vedeniile care-mi treceau prin cap în patul meu, mă uitam şi iată că s-a coborât din ceruri un străjer sfânt. 14. El a strigat cu putere şi a vorbit aşa: „Tăiaţi copacul şi rupeţi ramurile; scuturaţi-i frunza şi risipiţi roadele; fugăriţi fiarele de sub el şi păsările din ramurile lui! 15. Dar trunchiul cu rădăcinile lui lăsaţi-l în pământ şi legaţi-l cu lanţuri de fier şi de aramă în iarba de pe câmp, ca să fie udat de roua cerului şi să fie la un loc cu fiarele în iarba pământului. 16. Inima lui de om i se va preface într-o inimă de fiară şi vor trece şapte vremuri peste el. 17. Hotărârea aceasta a fost luată în sfatul străjerilor şi pusă la cale înaintea sfinţilor, ca să ştie cei vii că Cel Preaînalt stăpâneşte peste împărăţia oamenilor, că o dă cui Îi place şi înalţă pe ea pe cel mai de jos dintre oameni!” 18. Iată visul pe care l-am visat eu, împăratul Nebucadneţar. Tu, Beltşaţar, tâlcuieşte-l, fiindcă toţi înţelepţii din împărăţia mea nu pot să mi-l tâlcuiască; tu însă poţi, căci ai în tine duhul dumnezeilor sfinţi.” 19. Atunci Daniel, numit Beltşaţar, a rămas uimit o clipă, şi gândurile lui îl tulburau. Împăratul a luat din nou cuvântul şi a zis: „Beltşaţare, să nu te tulbure visul şi tâlcuirea!” Şi Beltşaţar a răspuns: „Domnul meu, visul acesta să fie pentru vrăjmaşii tăi, şi tâlcuirea lui, pentru potrivnicii tăi! 20. Copacul pe care l-ai văzut, care se făcuse atât de mare şi puternic, încât i se înălţa vârful până la ceruri şi se vedea de la toate capetele pământului; 21. copacul acesta a cărui frunză era aşa de frumoasă şi care avea roade atât de multe, şi în care era hrană pentru toţi, sub care se adăposteau fiarele câmpului şi în ramurile căruia îşi făceau cuibul păsările cerului, 22. eşti tu, împărate, care ai ajuns mare şi puternic, a cărui mărime a crescut şi s-a înălţat până la ceruri şi a cărui stăpânire se întinde până la marginile pământului. 23. Împăratul a văzut pe un străjer sfânt coborându-se şi zicând: „Tăiaţi copacul şi nimiciţi-l; dar trunchiul cu rădăcinile lui lăsaţi-l în pământ şi legaţi-l cu lanţuri de fier şi de aramă în iarba de pe câmp, ca să fie udat de roua cerului şi să stea la un loc cu fiarele câmpului, până vor trece şapte vremuri peste el.” 24. Iată tâlcuirea acestui fapt, împărate, iată hotărârea Celui Preaînalt care se va împlini asupra domnului meu, împăratul. 25. Te vor izgoni din mijlocul oamenilor, vei locui la un loc cu fiarele câmpului şi îţi vor da să mănânci iarbă ca la boi; vei fi udat de roua cerului şi şapte vremuri vor trece peste tine, până vei cunoaşte că Cel Preaînalt stăpâneşte peste împărăţia oamenilor şi o dă cui vrea. 26. Porunca, să lase trunchiul cu rădăcinile copacului, înseamnă că împărăţia ta îţi va rămâne ţie îndată ce vei recunoaşte stăpânirea Celui ce este în ceruri. 27. De aceea, împărate, placă-ţi sfatul meu! Pune capăt păcatelor tale şi trăieşte în neprihănire, rupe-o cu nelegiuirile tale şi ai milă de cei nenorociţi, şi poate că ţi se va prelungi fericirea!” 28. Toate aceste lucruri s-au împlinit asupra împăratului Nebucadneţar. 29. După douăsprezece luni, pe când se plimba pe acoperişul palatului împărătesc din Babilon, 30. împăratul a luat cuvântul şi a zis: „Oare nu este acesta Babilonul cel mare pe care mi l-am zidit eu ca loc de şedere împărătească, prin puterea bogăţiei mele şi spre slava măreţiei mele?” 31. Nu se sfârşise încă vorba aceasta a împăratului, şi un glas s-a coborât din cer şi a zis: „Află, împărate Nebucadneţar, că ţi s-a luat împărăţia! 32. Te vor izgoni din mijlocul oamenilor, şi vei locui la un loc cu fiarele câmpului, îţi vor da să mănânci iarbă ca la boi, şi vor trece peste tine şapte vremuri, până vei recunoaşte că Cel Preaînalt stăpâneşte peste împărăţia oamenilor şi că o dă cui vrea!”33. Chiar în clipa aceea s-a împlinit cuvântul acela asupra lui Nebucadneţar. A fost izgonit din mijlocul oamenilor, a mâncat iarbă ca boii, trupul i-a fost udat de roua cerului, până i-a crescut părul ca penele vulturului şi unghiile, ca ghearele păsărilor. 34. După trecerea vremii sorocite, eu, Nebucadneţar, am ridicat ochii spre cer şi mi-a venit iarăşi mintea la loc. Am binecuvântat pe Cel Preaînalt, am lăudat şi slăvit pe Cel ce trăieşte veşnic, Acela a cărui stăpânire este veşnică şi a cărui Împărăţie dăinuie din neam în neam. 35. Toţi locuitorii pământului sunt o nimica înaintea Lui; El face ce vrea cu oastea cerurilor şi cu locuitorii pământului, şi nimeni nu poate să stea împotriva mâniei Lui, nici să-I zică: „Ce faci?” 36. În vremea aceea mi-a venit mintea înapoi; slava împărăţiei mele, măreţia şi strălucirea mea mi s-au dat înapoi; sfetnicii şi mai marii mei din nou m-au căutat; am fost pus iarăşi peste împărăţia mea, şi puterea mea a crescut. 37. Acum, eu, Nebucadneţar, laud, înalţ şi slăvesc pe Împăratul cerurilor, căci toate lucrările Lui sunt adevărate, toate căile Lui sunt drepte, şi El poate să smerească pe cei ce umblă cu mândrie!” Cursuri pentru sănătate spirituală pe SOLASCRIPTURA.RO
Cat de extraordinar de importante aspecte sunt cuprinse in aceasta rugaciune a Domnului! Si acest aspect al unitatii celor ce iubesc pe Isus, „cum Tu, Tata, esti in Mine, si Eu in Tine, ca si ei sa fie una in Noi”, este de asemenea atat de important, in primul rand tinand cont de miza acestei unitati, afirmata de Domnul Insusi: „pentru ca lumea sa creada ca Tu M-ai trimis”! Lucrul acesta merita toata consideratia si o analiza cat mai aprofundata si obiectiva.
De ce este deci important ca cei ce iubesc pe Isus sa se fereasca de dezbinari si sa pretuiasca si sa traiasca „cu toata inima” apartenenta si comuniunea crestina? In primul rand, pentru ca vedem ca Isus exprima lucrul acesta ca fiind cel mai intens si mai inalt deziderat al Sau! Ba chiar Spiritul Profetic arata ca El priveste roada iubirii dezvoltata in urmasii Sai ca fiind rasplata sacrificiului Sau, asa cum se exprima si profetul Isaia: „va vedea roada muncii sufletului Sau si va fi reinviorat”! Chiar si numai lucrul acesta va determina pe oricine iubeste pe Isus sa manifeste cel mai sincer interes in sprijinirea si intarirea unitatii bisericii „in Hristos”. In punctul acesta merita subliniat ca orice alta motivatie a oricarei uniuni nu poate satisface asteptarile Fiului lui Dumnezeu pentru poporul Sau, caci El a concluzionat spunand: „pentru ca dragostea cu care M-ai iubit Tu să fie în ei, şi (astfel) Eu să fiu în ei.” De aceea am identificat de la inceput pe candidatii acestui ideal al unirii ca fiind „cei ce iubesc pe Isus”
Un alt argument, foarte important pentru implicarea fiecaruia dintre noi inspre implinirea idealului unitatii poporului castigat prin dragostea Domnului, este mai dificil de sesizat pentru noi, si de aceea a fost mai clar subliniat de Isus: „pentru ca lumea sa creada ca Tu M-ai trimis”! Lectiunea subliniaza ca aceasta unitate a iubirii este cea mai puternica dovada a rezolvarii problemei pacatului si totodata a faptului ca aceasta este chiar lucrarea de salvare din pacat a Dumezeului Iubirii: „Tu M-ai trimis”. In realitate putem observa ca lumea pe care o cunoastem noi, cea de aici de jos, nu se prea grabeste sa recunoasca valoarea lucrarilor iubirii divine chiar si atunci cand acestea sunt intr-adevar evidente in viata celor ce traiesc iubirea asa cum au cunoscut-o in Domnul lor. De aceea Biblia contine si expresii de genul: „dar iti voi pune totul sub ochi”! (sper ca voi putea continua mai tarziu)
Spuneam mai devreme ca lumea de jos, din care ramanem sa facem parte si noi daca nu ne grabim sa intram si nu ne luptam sa ramanem in Imparatia atat de scump platita de Domnul, lumea acestei planete deci (si sa nu uitam ca aici sunt cazati si niste ‘extraterestri’ cu pretentii opozante divinului Creator si Rascumparator), nu vrea si nici nu poate sa recunoasca ceea ce Isus afirma prin cuvintele: „Eu Te-am proslavit pe pamant, implinind lucrarea pe care Mi-ai dat-o”. Deci, intr-o foarte mare masura, daca nu in totalitate, deocamdata lumea noastra nu recunoaste in Isus pe Trimisul Dumnezeului Cel Minunat, nici in crestinii consacrati, chiar manifestand iubirea lui Isus, pe urmasii Sai speciali, refuzand sa inteleaga si sa primeasca harul iubirii Sale: „Mi-am intins mainile toata ziua spre un popor razvratit care umbla pe o cale rea, in voia gandurilor lui!”(Isa.65:2). Insa despre ucenicii insisi (exceptand pe „fiul pierzarii”), Isus afirma ca „acestia au cunoscut ca Tu M-ai trimis” (v:25). Inseamna ca oricine din lumea aceasta ajunge sa cunoasca insemnatatea adevarata a tot ceea ce inseamna ‘crestinism’-ul, devine astfel un ucenic al lui Hristos. Intr-adevar, „Evanghelia… este puterea lui Dumnezeu pentru mantuirea („sa Te cunoasca pe Tine…”) fiecaruia care crede (cat de mult inseamna si verbul acesta!)”. Dar pentru toata drama acestei situatii S-a rugat de fapt Isus pentru a putea fi schimbata. Si cu siguranta Tatal Sau, „adica Insusi Dumnezeu”, va urmari pana la capat ca lucrul acesta sa se produca: chiar daca lumea aceasta nu va voi sa recunoasca si sa primeasca oferta extraordinara a iubirii lui Dumnezeu prin trimiterea Fiului Sau („caci un Fiu ni S-a dat, un Copil ni S-a nascut, si domnia va fi pe umarul Sau”), totusi demonstratia clara a acestui cel mai minunat fapt trebuie sa se produca. Si ceea ce afirma Domnul in rugaciunea Sa este ca demonstratia consta de fapt intr-o iubire care sa depaseasca barierele individualismului si al interesului personal, purtand la o partasie a autenticei iubiri ceresti, pastrand intacte totusi individulitatea si integritatea personala cu esentiala-i libertate de alegere. Iar aceasta inseamna ca oricine nu accepta aceasta chemare risca sa devina… un fiu pierdut (nu vreau sa spun „al pierzarii”).